Tecavüz mü Demek İstediniz?

Bu satırları yazarken akşam taymlaynda aq’ler, amk’ler akmaya başlamıştır.

Küfretmek tartışmaya kuvvetli bir duygusal boyut kazandırmaya, çoğu zaman öfke ve engellenmişliği, kimi de neşe ve sevinci ifade etmeye yarar. Çoğunlukla hakaret, ad takma ve hedefteki kişi ya da duruma bela okumayı içerir. bu nedenle de nefret dilinin ayrılmaz bir parçasıdır. Engellenmişliği,  öfkeyi, sevinci ifade etmesi, kimi zaman iletişimi kısa yoldan kolaylaştırması açısından trafikte korna çalmanın karşılıklı konuşmadaki karşılığıdır.

Küfretmek oldukça yaygındır; neredeyse herkes az ya da çok, sıklıkla ya da nadiren küfreder. Küfrederken seçilen sözcükler çoğunlukla ortama (resmi veya samimi) bağlıdır. Örneğin iş toplantısında çarpıp çayı dökünce kullanılan “kahretsin”, evde otururken aynı şey olursa yerini “ha, siktir”e bırakır.

Özellikle karşıdakine hakaret etmek için kullanılan küfürlerin çoğunda karşıdaki kişi kıymetsiz, aşağılık görülen, olmanın utanç verici olduğu varsayılan gruplara benzetme yaygındır. Bu gruplar genellikle küfrün edildiği toplumda yaygın olarak aşağılanan; ayrımcılığa, ırkçılığa maruz kalan, uzak durulan, başka deyişle ötekileştirilmeye, dışlanmaya müsait görülen gruplardır: ibne, götveren; kız, karı gibi davranmak; Çingene, Kürt, Arap, Laz gibi olmak/davranmak; kafadan sakat, deli, gerizekalı, moron olmak/gibi davranmak.

Bir başka yöntem ise küfreden kişinin kendisini güçlü, hedef durumu/kişiyi güçsüz, aciz gösterebileceği, hissettirebileceği durumların ve eylemlerin kullanılmasıdır. Buna en bariz örnekler küfredilen kişinin “ağzına sıçmak”, hedef kişiyi ya da bu kişiye yakın bir kadını (anne, kardeş, kız, karı, kız arkadaş vb.) sikmek, birisinin anasını satmak ve yine o kişinin ve/veya kişiye yakın bir kadının amına koymaktır. Bunlar günlük dilde o kadar sıklıkla kullanılır ki anlamları üzerine düşünmeye bile gerek kalmaz.

Küfretmenin ilk yolu yani kişiyi aşağılanan bir grubun üyesiymiş gibi görüp kişiyi ya da davranışını o grup üyelerine atfedilen en stereotipik davranışlara, bu kişilerin dış görünüşlerine benzetme konusunda politik doğruculuk ve ırkçılık karşıtı kampanyalar ve hareketler epey yol kat edilmesini sağlamıştır. Bu türlü ifadelerin çağrıştırdığı ırkçılık imajı yüzünden kullanımları, kadınların aşağılandığı örnekler dışında, azalmıştır. İkinci yöntem kullanılarak edilen küfürlere karşı da tepkiler olmasına karşın yaygın ve sık kullanım devam etmektedir.

Bu iki yöntemin ortak noktası kadınları ve davranış şekillerini aşağılamak ve hedefteki kişiyi ya da davranışını bunlara benzetmektir. Yukarıda benim aklıma hemen geliveren 4 örnekten 3’ü kadın ve kadınların toplumda algılanışıyla doğrudan ilişkilidir. Açıkçası düşününce bir kadının da başka birini “sikebileceğini” ve bu sayede kendini güçlü, öteki kişiyi aciz görebileceği bir durumu gözümde canlandırabiliyorum. Dolayısıyla “sikmek” sadece kadınları aşağılayan bir küfür olarak görülmeyebilir. Bu onun kullanılması uygun bir ifade olduğu anlamına gelmez. Ancak küfür zaten dogma eylem ve sözcüklerin kullanılmasını içermektedir. Yazının başında bahsedilen işlevlerinden dolayı küfürden kurtulmak pek mümkün değildir. Öyle ya da böyle kişinin kendisini güçlü, karşısındaki aciz rollere koyduğu ifadeler muhakkak bulunacaktır.*

Benim, şimdilik, itirazım küfür dilinden kadınların aşağılandığı örneklerin temizlenmesi içindir. Temel anlamı anlaşılmadan günlük olarak, kolayca kullanılan tabirler, küfürler küfrün konusu olan gruba bakışla etkileşim içindedir.

Örneğin birinin “anasını satmak” kadının alınıp-satılabilir meta olarak görüldüğü bir durum ve elbette ki kadının kısıtlanması gereken cinselliğine ve kısıtlanmadığında ona yapıştırılan yaftalarla ilgilidir. Bu erkeğin hiçbir zaman maruz kalmayacağı bir durumdur. Kendisini doğurmuş ebeveyn üzerinde bir güç ve iyelik iddia ve tesis etmeye cüret eden yüce varlık erkek bu aşağılanmaya ancak en kıymetlisi (çünkü ensest tabusu!) yani annesi üzerinden maruz kalabilir. O yüzden bu ifade son derece cinsiyetçi ve kadın için aşağılayıcıdır.

Bu küfürlerin incisi, herkesin kısa yolunu ezbere bildiği (aq, amk gibi), en sık kullanılanlarından bir başkası ve muhtemelen en güçlüsü birinin “amına koymaktır”.

Am” kadin cinsel organına yani vajinaya takılmış kendi içinde değil ama küfür edilirken yüklenen anlamlar itibariyle son derece aşağılayıcı bir isimdir. Kadın, erkek, heteroseksüel, homoseksüel, hepseksüel, aseksüel, kim olursa olsun birinin “amina” koymak, evvela o kisiye bir bu aşağılayıcı anlamlarla yüklü bir “am” yakıştırmaktır. Bu şekilde gerçekten “ami” olsa da olmasa da “am” yakıştırılınca hedefteki kişi ya da durum bir tur aşağılanmış olur. İkinci aşamada da hedefin bu anlam yüküyle yakıştırılmış “amına koyulur”. Bu “koyma” işleminde bir rıza olmayacağı açıktır. Zira küfür zaten eden kişinin güçlü, hedefinse aciz hissettirilmesine yöneliktir. O halde bir kişiyi “amina koymak”la tehdit etmek o kisiyi tecavuzle tehdit etmekle eş degerdir. Malum, tecavüzün cinsellikle ilişkisi yoktur. Tecavüz şiddettir ve kurbanını aşağılayıp, indirgemekten, hem fiziksel hem de duygusal olarak uzun vadeli yaralamaktan başka amaca hizmet etmez.

Özellikle bu küfrün her tür cinsiyet ve cinsel yönelimden müdavimleri, küfrün çirkinliğini idrak etmek isterlerse “amına koyayım, amk, aq” yerine “sana tecavuz ederim, ste, te” derlerse kendilerinden ve ettikleri küfürden tiksinme fırsatı yakalayabilirler.

Degisim dilde baslar.

*Bu küfür cinsiyetçi olmamakla birlikte “ama koymakla” aynı zorlamacı, şiddet içeren, aşağılayıcı tecavüz fikrini içermektedir. Bu küfrün müdavimleri de anlamını idrak etmek icin diğerindeki yöntemi kullanabilir.

Yazanın Notu: Bu yazıyı okuduğunuzda yazdıklarımın doğru olmadığını söyleyip bana öfkelenebilirsiniz, “hay, amıma koyup” “siktirip” gitmem gerektiğini söyleyebilirsiniz. Bunu da muhtemelen utandiginiz ve utancınıza başka türlü tepki vermeyi (orn. neden utandığınızı anlamaya çalışıp, yeri geldiğinde özür dilemek) bilmediğiniz için yaparsınız.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s